Anders Bergman Arbetserfarenhet

Det finns många som drivit företag sedan de var tonåringar. Själv har jag valt en annan bana. Jag började arbeta som tidningsbud när jag gick på gymnasiet och tog mig in på Schenker strax efter examen. På Schenker började jag på golvet. Jag arbetade väldigt mycket och trots att arbetet var enahanda och tråkigt fann jag tyckte jag om att arbeta mycket. Pengar är en stark drivkraft och det kommer det nog alltid att vara för mig. Känslan att tjäna egna pengar och att se hur sparkontot växta var fantastiskt.scania_truck

På Schenker arbetade jag först med paketsortering och därefter på kontoret. På kontoret höll jag på med aviseringar, problemlösning och trafikstyrning. Dessutom var jag arbetsledare för de som sorterade paket. Under 1 år arbetade jag drygt 300 övertidstimmar.

När jag pluggade på högskolan hann jag under en sommar med ett internship på Scania. Lärde mig mycket om LEAN produktion i verkligheten och om hur snacket går på golvet.

Innan högskolan var över gjorde jag mitt ena exjobb på Sandvik. Jag arbetade som kvalitetsingenjör med statistisk analys av mätdata. Inte det mest spännande jobbet, men det var ändå intressant att vara ute i produktionen och känna på den riktiga svenska industrin.

Efter mina examina från Luleå Tekniska Universitet skickade jag en spontanansökan till VDn för Autoliv. Jag sökte jobb som VD assistent, men eftersom den rollen redan var tillsatt ville Jan Carlson träffa mig för en annan tjänst. Han gillade mig och det slutade efter 6 intervjuer med att jag fick rollen som Director Business Strategy. Tanken var att jag skulle bistå honom med material från Sales och arbeta med företagsstrategi i bolaget. I rollen ingick att se över möjliga uppköp för Autoliv samt att planera koncernledningsmöten. Jag skulle även delta i dessa möten själv.

Autoliv Pentagon behaviorsTiden på Autoliv var väldigt lärorikt. Tyvärr var rollen inte anpassad för någon som kommer ut från skolan utan snarare en väldigt senior person som har 10-15 års erfarenhet av det speciella bolaget. Det blev helt enkelt för svårt för någon som inte hade den långa erfarenheten eller kunskapen av Autoliv. Jag kommer dock ta med mig alla kunskaper jag lärde mig och den övergripande bild jag fick av ett företags alla funktioner. Jag skulle kunna skriva många sidor om min tid i företaget, så fråga gärna om du är nyfiken…

Jag är stolt över min tid på Autoliv och jag hoppas det ska bli en stor fördel för mig i framtiden.